نقد روان شناختی راوی در سه رمان؛ بوف کور، شازده احتجاب و قاعده ی بازی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حجت اله پورعلی
- استاد راهنما رووین تن فرهمند نرگس باقری
- سال انتشار 1393
چکیده
نقد روان شناختی یکی از رویکردهای نقدادبی در شناخت و بررسی آثار ادبی است. استفاده از این رویکرد باعث کشف لایه های ناخودآگاه ذهن راوی می شود و دریافت های او از انسان معاصر و شرایط اجتماعی و روانی جامعه را انعکاس می دهد.دریافت هایی که به صورت ناخودآگاه در لایه های پنهان متن نفوذ کرده و با استفاده از نقدروان شناختی می توان به برخی از آن ها دست پیدا کرد. در این پژوهش پس از بررسی سه رمان برجسته ی ادبیات معاصر شامل؛ بوف کور، شازده احتجاب و قاعده ی بازی از نظر زاویه ی دید و تک گویی درونی مستقیم و غیرمستقیم، مبانی نظریه ی روان شناختی لکان در مورد رشد روانی سوژه بیان شده و در ادامه،آثار مورد نظر از این چشم انداز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. پس از قرائت آثار و تحلیل آن ها به نظر می رسد،فقدان دال «نام پدر» در راویان این آثار باعث روان پریشی و کنش های غیرعادی آن ها شده است و با توجه به این که راویان در طول داستان در پی کشف هویتی مستقل هستند، آرزوی دست یابی مجدد به آرامش و انسجام هویتی «ساحت خیالی» را در توصیفات مختلف خود بیان کرده اند. بر همین اساس می توان به سطح درونی و ناخودآگاه متن، که عصاره ای از ناخودآگاه جمعی ما و بازتاب شرایط جامعه از آینه ذهن راویان هست، نیز رسید و روند شکل گیری هویت راویان این آثار را مورد واکاوی قرار داد. این پژوهش هم چنین نقش درمانی ادبیات و هنر در پالایش روان انسان را برجسته می کند و با ارائه ساختاری مشابه در هر سه اثر می کوشد انگیزه ی رفتار راویان داستان را با استفاده از مبانی روان شناختی لکان مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
منابع مشابه
بازتاب سوررئالیسم در داستان نویسی معاصر ایران (براساس سه رمان بوف کور، ملکوت و شازده احتجاب)
چکیده ندارد.
15 صفحه اول« نقدی بر نقد در مقالههای علمی- پژوهشی رمان شازده احتجاب»
کتاب «شازده احتجاب» به قلم هوشنگ گلشیری توجه بسیاری از تحلیلگران ادبی و منتقدان را به سوی خود جلب کرده و در این رابطه مقالههای متعددی در نشریات علمی- پژوهشی به چاپ رسیده و دو کفه خوانش تحلیلگر و تحلیل، بدنه نقدهای ارائه شده را تشکیل داده است. بررسی زوایای مختلف این اثر از منظر نقد و نظریههای ادبی، علاوه بر ایجاد آشنایی مفید با دیدگاههای متنوع و مرتبط، قابلیّتهای این کتاب را در اجرا و پذیرش م...
متن کامل«تحلیل عنصر زاویه ی دید در رمان معاصر ایران با تکیه بر رمان های بوف کور، مدیر مدرسه، شازده احتجاب، کولی کنار آتش ، رود راوی»
رمان «بوف کور» نوشته ی صادق هدایت به شیوه ی اوّل شخص از دیدگاه راوی- قهرمان شکل گرفته است. ازآن جایی که این رمان اثری ذهنی و انعکاس دهنده ی دنیای درون است، می توان برخی ویژگی های داستان های جریان سیال ذهن را در آن یافت. امّا برمبنای شاخصه های بارزی که برای داستان های جریان سیال ذهن وجود دارد و بررسی «بوف کور» براساس این معیارها، روشن می شود که نمی توان این اثر را یک رمان جریان سیال ذهن قلمداد کرد...
15 صفحه اولبررسی مقایسه ای بوف کور و شازده احتجاب بر مبنای نقد اسطوره ای- کهن الگویی
کندوکاوهای کارل گوستاو یونگ، روان شناس سوئیسی، در قلمرو روان آدمی و یافته های وی در زمین? اساطیر، دستمای? بسیاری از پژوهندگان در بررسی آثار ادبی قرار گرفته است. یونگ به خاطر توجه عمیقی که به انسان در شبک? روابط اجتماعی و تاریخی اش داشت، ساختار روان آدمی را در حوز? حیات اجتماعی و در عرص? تاریخ مورد بررسی و مطالع? دقیق قرار داد. در نتیجه بر دانش اسطوره شناسی و روان شناسی تأثیر قابل ملاحظه ای برجا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023